טיפול בפרט

אגף:אגף החינוך, הנוער והספורט
טלפון:03-5310856
דואל:michalm@gantik.org.il 

מטרות ​המחלקה

המחלקה לטיפול בפרט מספקת מענה לילדים בעלי צרכים מיוחדים בגילאי 3 עד 21. 
בין תחומי אחריותה: 
  • ועדות השמה לקביעת זכאות לחינוך המיוחד
  • שיבוץ תלמידים הזכאים לשירותי החינוך המיוחד במסגרות מתאימות
  • מעקב אחר השתלבות תלמידים במסגרות החינוך המיוחד
  • טיפוח שילוב תלמידים במסגרות החינוך הרגיל ובקהילה
  • ייעוץ והנחייה של הצוותים החינוכיים ומשפחות התלמידים
  • תיאום הטיפול בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים
  • הקמת מסגרות חינוך מיוחד בישוב 
  • מתן מענה לפניות הורים, ליווי והדרכה

מסגרו​ת החינוך המיוחד

  • בגני תקווה פועלים 3 גנים שפתיים: ארז, רימון, תאנה
  • השנה לראשונה יפתח גן תקשורתי בישוב: גן יערה.
  • תלמידי גני תקווה בגילאי בית הספר משובצים במסגרות לחינוך מיוחד מחוץ לישוב.
  • בהינתן מספר התלמידים הנדרש, יפתחו כיתות חינוך מיוחד במסגרות החינוכיות בישוב, במטרה להנגיש את השירותים עבור התלמידים ומשפחותיהן ולתת מענה לתלמידי החינוך המיוחד בתוך הקהילה.

פרוייקטים חדשים במחלקת הפרט לשנת תשע"ח

מחלקת הפרט היא מחלקה חדשה באגף החינוך, שהוקמה מתוך תפיסה שהטיפול בפרט נמצא בבסיס העשייה החינוכית. 

המחלקה, בניהולה של מיכל מולדבסקי, עוסקת במתן מענה לילדים בעלי צרכים מיוחדים ומשפחותיהם, כמו גם ילדים מתקשים ו/ או מחוננים, תיאום בין הגורמים המעורבים בטיפול בילד וקידום שיתוף הפעולה ביניהם.

הצעדים הראשונים בשטח באים לידי ביטוי כבר השנה, כשלראשונה נפתח בישוב גן תקשורתי לילדים על הרצף האוטיסטי. 

בהמשך לכך, ביה"ס מרום, שמקיים יום שליפה לילדים מחוננים בימי שני, עבר לפעול בתוך ביה"ס רביבים וילדי גני תקווה שאותרו כמחוננים ונסעו עד היום ליהוד לצורך יום השליפה, לומדים בו, יחד עם ילדי סביון, יהוד, פתח תקווה ואור יהודה.

התפיסה החינוכית של אגף החינוך בגני תקווה רואה את הטיפול בפרט כלב ליבה של העשייה החינוכית גם ובעיקר בבית הספר הרגיל. בית ספר מלמד פרטים וככזה – עליו לתת מענה לכל פרט ופרט ולטפחו. ואולם, תלמידים רבים ברחבי הארץ שלומדים כיום בחינוך הרגיל, מתקשים להסתגל למערכת החינוכית הרגילה והמסגרת מתקשה להכיל אותם. המדובר בילדים בעלי אינטליגנציה תקינה ולעיתים אף גבוהה מעל הממוצע, שנופלים בין הכיסאות. לעיתים, מדובר בתלמידים שהם "ילדים טובים", שלא מפריעים למהלך השיעור או לשגרת היום בבית הספר. כל התלמידים בבית הספר זקוקים בראש ובראשונה למורים שיראו אותם – שיראו את הקשיים שלהם ויזהו את המצוקות שלהם, כי המענה שנותנת המסגרת החינוכית פעמים רבות לא מספיק ונדרש מענה מותאם ויצירתי. 

לשם כך יזמה מחלקת הטיפול בפרט את הפרויקט "מורה רואה"- שמתקיים בשיתוף עם השירות הפסיכולוגי.

פרויקט מורה-רואה

במסגרת פרויקט "מורה-רואה", ממפים בתי הספר את אוכלוסיית התלמידים מבחינה לימודית, תפקודית וחברתית. כל מורה, בליווי יועצת ופסיכולוג ביה"ס מתבקש להרהר בכל תלמיד מתלמידי כיתתו, לסווג את רמת תפקודו הלימודית, הרגשית והחברתית ולהציף קשיים מיוחדים שיש לתלמיד או צרכים שהוא סבור שלא מקבלים מענה. כך מקבל כל מורה תמונה רחבה של כיתתו ויכול להציב לעצמו מטרות לשנת הלימודים הקרובה, הן באופן פרטני והן בהתייחס לכיתה כקבוצה. אחד מההישגים הגדולים של מהלך זה, הוא הצורך שלכל מורה יהיה מידע לגבי כל תלמיד ובאם הוא מוצא כי חסר בידו מידע, עליו להשלימו - לשוחח עם התלמיד, להתייעץ עם מורים אחרים, לצפות בתלמיד בהפסקות וכן הלאה. באמצעות מהלך זה אנו מבקשים לצמצם את נקודות העיוורון של המורה, לסייע לו לראות כל תלמיד באופן מלא ורחב  ולצמצם את המקרים  של ילדים "שקופים" שהמערכת מפספסת אותם

פרויקט "מורה-רואה" מאפשר למנהלי בתי הספר ולצוותים החינוכיים לקבל תמונה בית ספרית מקיפה, מתוכה תבנה תכנית העבודה שלו– מיהן הכיתות הזקוקות להתערבות נקודתית, מיהם המורים הזקוקים להדרכה, מיהן קבוצות הילדים בביה"ס הזקוקות למענה מותאם וכד'. המהלך ישביח את העבודה המקצועית שנעשית בבתי הספר ביישוב כיום ויאפשר הידוק שיתוף הפעולה בין בתי הספר לאגף החינוך ומתן מענה מדויק לצרכי בתי הספר.

דיאלוג מורה-תלמיד

בהמשך לקידום הטיפול בפרט, תתקיים השנה בחטיבת ביניים הראשונים תכנית השתלמות למורים העוסקת בקשר מורה-תלמיד. השתלמות זו נועדה לקדם דיאלוג יעיל בין מורים ותלמידים ולהעמיק את הקשר, כחלק מראיית המורה כדמות התפתחות משמעותית עבור התלמידים, המעצבת את זהותם ואת עתידם.

מדריכי מוגנות

בנוסף לכך, שולבו השנה בחינוך העל-יסודי שני מדריכי מוגנות, שנוכחים בשטח בתי הספר ומספקים מענה אלטרנטיבי לדיאלוג בין מבוגר משמעותי לתלמיד, באמצעות תקשורת המקדמת העצמה והצמחה אישית של תלמידים הזקוקים לכך.

פרויקטים רבים ונוספים מתגבשים תחת טיפולה של המחלקה לטיפול בפרט. הורים המרגישים שמחלקת הפרט יכולה לסייע בידם בטיפול בילדיהם, מוזמנים לפנות אלינו ונשמח לעמוד לרשותם:

hagits@gantik.org.il

03-5310867/56

בעלי תפקידים

שםתפקידטלפוןדואל
חגית שלוםמזכירה במחלקה לטיפול בפרט03-5310867hagits@gantik.org.il
מיכל מולדבסקימנהלת מחלקת טיפול בפרט03-5310856michalm@gantik.org.il