מבקרת העירייה
הביקורת ברשויות המקומיות פועלת מכוח הדין והיא מהווה נדבך חשוב במערכת שלטון דמוקרטי תקין. עבודת מבקר העירייה מתבססת על פקודת העיריות..
בפקודת העיריות הוגדרו תפקידיו של מבקר העירייה. נקבע כי המבקר יבדוק את פעולות העירייה, אם נעשו על פי החוק תוך שמירה על טוהר המידות ועקרונות היעילות והחיסכון. במסגרת זו רשאי המבקר לבדוק את פעולותיהם של ראש העירייה, חברי העירייה ועובדי העירייה. ביקורתו של המבקר נפרסת גם לגבי כל תאגיד, מפעל, מוסד, קרן או גוף אשר העירייה משתתפת בתקציבם השנתי, כדי יותר מעשירית לגבי אותה שנת תקציב, או משתתפת במינוי הנהלתם.
תפקידה של הביקורת ברשויות המקומיות על פי הוראות החוק
ואלה תפקידי המבקר ותחומי סמכותו לביקורת, כפי שנקבעו בפקודת העיריות:
- לבדוק אם פעולות העירייה, לרבות פעולות לפי חוק התכנון והבנייה התשכ"ה- 1965 נעשו כדין, בידי המוסמך לעשותם, תוך שמירה על טוהר המידות ועקרונות היעילות והחיסכון.
- לבדוק את פעולות עובדי העירייה.
- לבדוק אם סדרי הבוחן והוראות הנוהל הנהוגים בעירייה מבטיחים קיום הוראות כל דין, טוהר המידות ועקרונות היעילות והחיסכון.
- לבקר את הנהלת החשבונות של העירייה ולבדוק אם דרכי החזקת כספי העירייה ושמירת רכושה והחזקתו מניחות את הדעת.
ממונה על תלונות הציבור
בהתאם לחוק הרשויות המקומיות (ממונה על תלונות הציבור), התשס"ח - 2008, כל אדם רשאי להגיש תלונה לממונה על תלונות הציבור על הרשות המקומית ומוסדותיה, על עובד, על נושא משרה או על ממלא תפקיד ברשות המקומית, וכן על גוף עירוני מבוקר כמשמעותו בסעיף 170א(ב) לפקודות העיריות, על עובד, על נושא משרה או על ממלא תפקיד בו.
תלונה כאמור לעיל, תהא בעניין הנוגע למילוי תפקידיו של הנילון, ובלבד שהתקיימו שני אלה:
- המעשה פוגע במישרין במתלונן עצמו, או מונע ממנו במישרין טובת הנאה, או מעשה הפוגע במישרין באדם אחר או המונע ממנו במישרין טובת הנאה והמתלונן קיבל, להנחת דעתו של הממונה על תלונות הציבור, את הסכמתו של אותו אדם להגיש תלונה בעניינו;
- המעשה נעשה בניגוד לחוק או שנעשה בלא סמכות חוקית או בניגוד למינהל תקין, או שיש בו משום נוקשות יתרה או אי-צדק בולט.
הגשת התלונה
כאמור, הממונה על תלונת הציבור, בודקת, מבררת ומטפלת בתלונות של הפונים בתחומים השונים לאחר שפניות אלו הופנו לגורמים הרלוונטיים בעירייה האמונים על הנושא וכשלו.
בסיום הטיפול מקבל הפונה מענה בכתב בדבר תוצאות הטיפול.
עפ"י החוק יש להגיש את התלונה בכתב, תלונה שהוגשה בע"פ ונרשמה מפי המתלונן תיחתם בידי המתלונן. כמו כן עפ"י החוק יש לציין בתלונה את שם המתלונן, כתובת ותיאור מפורט של העניין שעליו נסבה התלונה לרבות המועד שבו אירע וכן כל פרט אחר שיכול לסייע לבירור יעיל של התלונה.
המבקר יבדוק לגבי כל פניה ותלונה שתוגש אליו פרט למקרים הבאים:
- בעניין התלוי ועומד בדיון בבית משפט או בבית דין, או בעניין שבית משפט או בית דין הכריע בו לגופו.
- תלונות המטופלות במקביל והמתבררות במשרד מבקר המדינה, במשטרה או בכל ראשות ציבורית אחרת.
- תלונה אשר הוגשה כעבור שנה מיום האירוע.
- תלונות אנונימיות.
- תלונות המופנות לידיעה.
אין בהחלטותיו וממצאיו של הממונה על תלונות הציבור בעניין בירור פנייה או תלונה כלשהיא, כדי להעניק למתלונן או לכל אדם אחר, זכות או סעד בבית משפט ואין בהחלטותיו כדי למנוע זכות או סעד שהפונה זכאי לו על פי חוק.
נבקשך להקפיד במילוי הפרטים, על מנת שנוכל לייעל את תהליך בירור והטיפול בתלונה ולעדכנך בתוצאות הטיפול.
הבהרה: פנייה לממונה על תלונות הציבור נועדה למקרים בהם לא ניתן מענה ע"י הגורם המקצועי המוסמך בעירייה או בשל חוסר שביעות רצון מהמענה/השירות הניתן על ידי הגורם המקצועי. לפיכך, בטרם פנייה לנציב תלונות הציבור יש לפנות לאגף הנוגע בדבר, או למוקד העירוני.
להגשת תלונה מקוונת לחץ כאן
לדוחות הממונה על תלונות הציבור לחצו כאן