הימים הראשונים בגן

הכניסה לגן מלווה בהתרגשות ובחששות. על מנת להקל על ילדיכם/ילדתכן את המעבר, הוא/היא  זקוק/ה לתמיכתכם ולתמיכת הצוות החינוכי. חשוב שתהליך ההסתגלות לגן יהיה הדרגתי. מסר חיובי ומרגיע יסייע לילד/ה ויקל עליו את השתלבותו ואת קבלת כללי המסגרת החדשה.

בגני-הילדים לגילאי חובה וטרום חובה יתקיימו הלימודים כסדרם מהיום הראשון: 14:00-8:00. 

בגנים אשר לומדים בהם ילדים וילדות בני 4-3 שעבורם מדובר בשיבוץ לגן חדש, יתקיימו הלימודים בהדרגתיות

  • ביום הראשון לשנת הלימודים: בין השעות 10:00-8:00.  
  • ביום השני לשנת הלימודים: בין השעות 11:00-8:00.  
  • מהיום השלישי והלאה יתנהלו הלימודים כסדרם. 
  • ילדים/ות שזו להם שנת לימודים שנייה בגן-ילדים לגילאי 4-3 יכולים לשהות בגן מהיום הראשון עד השעה 14:00.

מעבר לכך, שעות השהייה בימים הראשונים בגן נתונים לשיקול דעת ההורה ובהתאם לקצב הסתגלות הילד בתיאום עם גננת הגן

אנו מקפידים על שעת ההגעה לגן – כל השנה!

07:30-08:30 קבלת ילדים, שערי הגן פתוחים

08:30-09:00 אין קבלת ילדים, שערי הגן סגורים

09:00-09:10 בזמן זה תצא הסייעת לקבל את הילד/ה, ההורים לא יוכלו להיכנס לגן

לא תתאפשר כניסה מעבר לשעות אלו בהתאם להנחיות הביטחון.

 

גמילה מחיתולים

מחקרים רבים מלמדים כי בערך בגיל שנתיים, רוב הילדים/ות שהתפתחותם תקינה, יכולים/ות להתמודד עם הליך גמילה מחיתולים, וכי עד גיל 3 אחוז ניכר מהם שולטים בצרכים בשעות העירנות.

המעבר לגן רשות הוא מעבר משמעותי ולעיתים לא פשוט, כיוון שהילד/ה מגיע מסביבה מאד חמה, עוטפת, עם טיפול כמעט פרטני, ועובר למסגרת שבה יש מספר גדול של ילדים מלווים על ידי גננת וסייעת.

לכן לצורך קליטתו בצורה חלקה וטובה כדאי ומומלץ מאד לבצע את תהליך הגמילה מחיתולים והפיכתו לעצמאי לפני תחילת שנת הלימודים.

לעובדה שהילד נכנס לגן כשהוא גמול מחיתולים, ישנן השלכות התפתחותיות חשובות מאד.
ילד/ה גמול יכול/ה להתאפק, יכול/ה לחוש יותר שליטה על גופו/ה, לחוש יותר אחריות ועצמאות ולהיות פנוי/ה יותר ללמידה ולהסתגלות לכללי הגן ולהשתלבות החברתית. שינויים אלה מקדמים את ההתפתחות  ומאפשרים השתלבות טובה בעולם שמחוץ לבית ומחוץ למשפחה.

הדבר החשוב ביותר מבחינת תחילת הגמילה היא המוכנות והפניות של ההורים לכך, בשילוב עם סימנים של הילד/ה למוכנות. כגון: אמירה שיש לו/לה צרכים, הבנת הקשר בין התחושה בבטן לבין הצורך לעשות צרכים, התעניינות באחרים שהולכים לשירותים וכו'. חשוב לדבר ולהעביר את הציפייה כי כמו הגדולים, גם הוא/היא יכול/ה לעשות את הצרכים בשירותים או בסיר ולא בחיתול.

מי שאחראי על תהליך הגמילה הם ההורים ותפקידם לכוון את הילד/ה, להנחות אותו/ה וליזום הליכה לשירותים בשלב הראשון, תוך מתן חיזוקים על המוכנות והניסיונות לעשות צרכים באופן החדש, ולא רק על ההצלחה על עשייתם בסיר או בשירותים.

ניתן להיעזר בספרי ילדים או קלטות בנושא, אך חשוב להדגיש כי ילדים צעירים לא תמיד יכלילו בעצמם ממה שרואים על מסך או בספר לחיים האמיתיים. לכן, התנסות מעשית חיובית יחד עם ההורה כמוביל את התהליך היא המפתח להצלחתו. חזקו ועודדו את הילד בכל פעם שהוא עושה או מנסה לעשות את צרכיו בסיר. רצוי לא להשתמש בפרסים חומריים. השבח ושביעות הרצון שלכם, ההורים הם הפרס הכי משמעותי! בדומה, גם על פספוסים רצוי שלא לכעוס או להעניש, אלא להביע את חוסר שביעות הרצון שלכם מכך, יחד עם הזכרת הכלל (צרכים עושים רק בשירותים) ואמירה חיובית להמשך ("בפעם הבאה תוכל/י להצליח").

חשוב לזכור כי זהו תהליך שיכול לקחת מספר חודשים, לכן בנוסף לתחתונים-חשוב להצטייד גם בהרבה סבלנות.

אם אתם מתלבטים לקראת התחלת הגמילה או נתקלים בקשיים במהלכה, רצוי לפנות להתייעצות עם פסיכולוגים התפתחותיים או חינוכיים.

ניתן לפנות לשירות הפסיכולוגי-חינוכי המשלים מטעם אגף החינוך, בטל' 03-5343438.

במידת האפשר כדאי לסיים את תהליך הגמילה מחיתולים לילדכם

עד פתיחת שנת הלימודים

 

במהלך חודש מרץ יתקיים מפגש להורים לקראת גמילה מחיתולים עם פסיכולוג.ית חינוכי.ת מטעם השירות הפסיכולוגי ביישוב. המפגש יתקיים בתשלום סמלי.

פרטים נוספים יפורסמו בהמשך.

 

גן חובה - מוכנות לבית הספר

מוכנות לבית הספר מורכבת משני רכיבים:

  • בשלות: קצב ההתפתחות של הילד בתחומי ההתפתחות השונים.
  • מיומנויות נרכשות: העשרה ולמידה, רכישת מיומנויות וידע הנדרשים להתמודדות טובה עם הנדרש בבי"ס.

השילוב בין השניים קובע את מידת המוכנות של הילד לבי"ס.

המוכנות נמדדת על פני שלושה תחומי התפתחות:  הבשלות הפיזית/מוטורית, הבשלות השפתית/קוגניטיבית והבשלות הרגשית/חברתית.
 

לח

 

כל אחד מהם חשוב באותה מידה לצורך ניבוי מידת הצלחתו של הילד בבי"ס, והאינטראקציה הטובה בין שלושתם – היא הקובעת את מידת מוכנותו של הילד.

התמיכה מהבית חשובה ביותר לקידום המוכנות ולהסתגלות במעבר לבית הספר.

ישנם מקרים בהם צוות הגן ו/או ההורים חשים כי ילדם עדיין אינו מוכן לעלות לבי"ס.

עבור ילדים צעירים בשנתון (ילידי אוקטובר עד דצמבר), לגביהם יש תחושה שאינם מוכנים למעבר לביה"ס, ניתן לשקול את האפשרות להישארות שנה נוספת בגן חובה.

תהליך זה כולל שיחה בין ההורים לגננת, יידוע ושיתוף של פסיכולוג/ית הגן מטעם השירות הפסיכולוגי-חינוכי וביצוע תהליך הערכה בהתאם לשיקול דעת מקצועי של פסיכולוג/ית הגן.

פנייה של הורים לגננת/של גננת להורים בבקשה לשקול הישארות תיעשה עד ה- 31.1.2023. החלטה סופית לגבי עלייה לא' או הישארות בגן חובה- תיעשה עד ה- 15.5.2023.

פרק זמן זה נדרש על מנת לבנות תכנית עבודה ומעקב עם צוות הגן, להעריך לאורך זמן את התקדמותו והתפתחותו של הילד בתחומים השונים. במידת הצורך, ורק עפ"י שיקול דעת מקצועי של פסיכולוג/ית הגן, ניתן לבצע הערכת מוכנות לא' במסגרת השירות הפסיכולוגי-החינוכי.

  • יש לרשום את הילד/ה לכיתה א' בכל מקרה! עד לקבלת החלטה סופית.
  • שמירת מקום בגן עד להחלטה הסופית נעשה באחריות השירות הפסיכולוגי-חינוכי, בהתאם להפניה של מנהלות הגנים

לחוזר מנכ"ל משרד החינוך דחיית המעבר לבית הספר והישארות שנה נוספת בגן חובה

מתי נכון להשאיר שנה נוספת בגן?

  • כאשר הילד/ה הוא/היא יליד/ת סוף השנה, ומתאים/ה לשנתון שמתחתיו /הבכל תחומי ההתפתחות או במרביתם.
  • כאשר ישנם פערים בהתפתחות הנשענים על קצב התפתחות איטי לאורך השנים.
  • כאשר ברוב התחומים נראה כי הילד /ה יתקשה/תתקשה להתמודד עם דרישות בי"ס, ולא על רקע של יכולות נמוכות.
  • כאשר הילד/ה או משפחתו/ה חוו משבר חריף בשנה האחרונה, שלא אפשר לו/לה למידה מסודרת ופגע ברכישת המיומנויות הדרושות לעלות לבי"ס.

מתי לא נכון להשאיר?

  • כאשר הילד/ה סובל מקשיים או עיכובים התפתחותיים גם לאחר מתן טיפול או התערבות מקצועית לאורך זמם, כגון: הוראה מתקנת, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת.
  • כאשר הילד/ה סובל מקשיים רגשיים שאינם התפתחותיים.
  • כאשר הילד/ה הוא יליד/ת החצי הבוגר של השנתון, ועדיין בולטים קשיים.
  • כאשר ההורים והמשפחה תופסים את ההישארות כחוסר הצלחה (של הילד/ה ו/או ההורים), גם לאחר תהליך עיבוד ועבודה על כך.

מצבים אלו – ההישארות היא "דחיית הקץ". מתן זמן נוסף בגן בלבד אינו הפתרון. הפתרון במקרים אלו הוא מתן טיפול מותאם ומקצועי עבור הילד/ה.

בחלק מן המקרים תישקל האפשרות לקבלת סיוע חינוכי ו/או טיפולי מתוך סל החינוך המיוחד, על פי קביעת ועדה סטטוטורית.

להרחבה בנושא ניתן לפנות לחוזר מנכ"ל משרד החינוך דחיית המעבר לבית הספר והישארות שנה נוספת בגן חובה

 

מתלבטים?! ניתן לפנות לפסיכולוג/ית הגן באמצעות הגננת.

 

 

מפגש הורים לילדי גן חובה


בהנחיית פסיכולוג.ית מהשירות הפסיכולוגי-חינוכי בגני תקווה - יעודכן בקרוב

המפגש יעסוק ב:
מהי מוכנות לכיתה א'?- עקרונות ותחומי התפתחות התורמים למוכנות
כיצד הורים יכולים לחזק את מוכנותם של ילדים למעבר, בייחוד בתקופת הקורונה?
דחיית המעבר לכיתה א'- מתי נכון ומתי לא?

פרטים נוספים, יפורסמו  לקראת המפגש